zondag 4 augustus 2013

Versteende bomen en beschilderde woestijn

Zaterdag 3 augustus

Vanavond alweer de allerlaatste nacht in de camper, wat is dat snel gegaan! Twee weken lang waren het onze twee huisjes. En wat vond ik er van? Op zich is het handig dat je gewoon weg kunt rijden en niks hoeft in- of uit te pakken. En op campgrounds is het ook leuk voor kinderen, want er zijn vaak speeltuintjes bij, of ze kunnen lekker in de natuur spelen. Als het niet onweert, kun je lekker buiten zitten tot ’s avonds laat met elkaar, maar helaas is dat deze vakantie niet zo heel vaak voorgekomen. Wat wel minder is, is dat je minder mobiel bent. En tja, na twee weken vind ik het ook wel weer een heel fijn vooruitzicht om weer in een beter bed te kunnen liggen. Deze camper is namelijk echt oud en afgetrapt, en de bedden flink doorgelegen.

Maar goed, even over vandaag. We zijn vanmorgen bijtijds gaan rijden. Na een korte tijd kwamen we in een staat die voor ons nieuw is: New Mexico. Onze indruk: heel droog, grote gebieden met helemaal niks en we reden door een groot Navajo-reservaat (Indianen), en daar is het echt armoedig en best een zooitje met wegrottende stacaravans, overal autowrakken, etc. Wat wel opvallend was, was dat je soms een heel armoedig huisje zag, maar dan wel met twee grote, glimmende, dure sportwagens in de tuin. Hmmm. Apart!

Onderweg hebben we even een hapje gedaan bij Denny’s. Daarna zijn we snel doorgereden tot we weer bij de staat Arizona kwamen. Daar wachtte ons nog een Nationaal Park, of eigenlijk twee: de Painted Desert en Petrified forrest. Natuurlijk maakten we eerst een stop bij het visitor center. Daar ontdekte Bas zijn allereerste wiebeltand! Hij was heel trots (maar schoot wel gelijk in de stress)! Ik moest het ook aan iedereen laten weten zei hij, dus bij deze! :)

De ranger bij de toonbank vertelde ons dat we ons het beste tot wat viewpoints konden beperken vanwege de tijd, en dan een korte wandeling konden maken. Goed plan! We stapten weer in de campers, en reden de painted desert in. De uitzichtpunten waren prachtig! Vanuit het niets doemden opeens heuveltjes/bergjes op in allerlei kleuren, heel bijzonder. We hebben dan ook aardig wat foto’s geschoten.

Na een paar viewpoints reden we het park Petrified Forest in. We moesten wel eerst beloven dat we niks van de versteende bomen mee zouden nemen, wat dat was verboden. We hebben het maar nog even extra verteld tegen Tim, want die heeft nogal de neiging om zijn zakken vol te proppen met steentjes en takken. Petrified forest bestaat uit resten van een oeroud bos, miljoenen jaren oud. Deze resten van bomen en boomstammen zijn inmiddels versteend en gekristaliseerd, waardoor ze prachtige kleuren hebben. Echt heel apart om te zien! We zijn eerst bij een uitzichtpunt gestopt, vanaf waar je een vallei in keek waar je wat stammen zag liggen. Bas heeft ook een paar foto’s gemaakt met zijn ds, daarom zie je hem op foto’s vaak met zijn ds rondslepen. Misschien toch maar een cameraatje op zijn volgende verlanglijstje zetten...

De volgende stop was het Crystal Forest. Daar was een rondwandeling van zo’n anderhalve kilometers in een gebied waar heel veel versteende boomstammen en stukken hout lagen. Wij kwamen er aan tegen zonsondergang, waardoor overal een heel mooi licht op scheen. Bas heeft flink wat foto’s gemaakt met zijn ds, en Emma heeft zo ongeveer bij elke boomstam vrijwillig staan poseren. Zo veel, dat ik haar op een gegeven moment vroeg of ze even bij de stammen weg wilde gaan, zodat ik even foto’s kon maken zonder iemand er op :) Tim vond de boomstammen vooral handig om steeds even op te zitten, ons luilakkie.

Toen we weer bij de campers kwamen, moesten we snel het park uitrijden, want het park was eigenlijk om 19.30 gesloten en dat was het inmiddels al! Wat gaat de tijd toch snel... Snel op naar de nieuwe campground dus (bij lol... ehmm... Holbrook) en inchecken, daarna een hapje eten, weer bij Denny’s! Ik heb wel een licht visje genomen, na die kipburger van vanmiddag. En nu komt dus onze laatste nacht in de camper. Morgen rijden we naar Phoenix, waar we een mooi, luxe hotel hebben met zwembad. Ik verwacht dat we dan ook niet veel meer zullen doen dan rijden, campers uitruimen en zwemmen.

1. Wow wat leuk dat Bas nu gaat wisselen, ben benieuwd of de tand tijdens de vakantie er nog uit valt. Jeetje nu alweer de campers inleveren, maar idd ook wel lekker om in een hotel en normaal bed te slapen. Mooie foto's zeg!